9 kysymystä, jotka sinun kannattaa kysyä itseltäsi, kun alat tarjoamaan sähköisiä palveluita.



1.       Säästääkö asiakkaani omaa aikaansa sähköisillä ratkaisuilla?
2.       Säästääkö asiakkaani rahaa?
3.       Osaanko perustella asiakkaalleni, miten hän säästää aikaa ja rahaa?
4.       Saako asiakkaani enemmän hyödyllistä informaatiota?
5.       Osaanko perustella asiakkaalleni, miten hän hyötyy informaatiosta?
6.       Voinko minä tehdä oman työni tehokkaammin?
7.       Voinko minä laskuttaa enemmän?
8.       Tukeeko muutos yrityksemme tavoitteita?
9.       Olenko miettinyt, miten yhteistyön malli asiakkaan kanssa muuttuu?

Jokaiseen kysymykseen ei tarvitse vastata ”kyllä”.  Jos et osaa vastata kysymyksiin lainkaan, et tunne tarpeeksi hyvin asiakastasi, sähköistymisen hyötyjä tai yrityksenne tavoitteita.

Osa tilitoimistoalan toimijoista on osannut kehittää omat prosessinsa tehokkaiksi, tuntenut asiakkaidensa tarpeet ja maksukyvyn, sekä monistanut toimivia malleja asiakaskuntaansa. Tällöin pystytään pitämään suuri määrä asiakkaita tyytyväisinä ja keskittymään uusien palveluiden kehittämiseen ja lisämyyntiin.

Ohjelmistojen tarjoama automaatio nopeutta perinteisiä kirjanpidon toimintamalleja. Tämä vähentää kirjanpitäjän yksittäiseen asiakkaaseen kuukausittain käytettävää työaikaa. Kehitys jatkuu ja manuaaliseen käsityöhön käytettävä aika vähenee tulevina vuosina entisestään. Samaan aikaa alan edelläkävijät, jotka ovat jo omaksuneet uudet tavat toimia asiakkaiden kanssa, voivat painaa perinteisen kirjanpidon hintoja alas ja tehdä lisämyyntiä muilla palveluilla.

Mitä ne muut palvelut sitten ovat, kun toimisto on täynnä taloushallinnon ammattilaisia ja asiantuntijuutta yritysten hallinnon asioista? Aivan, myydään sitä tietoa! Usko tai älä, asiakkaasi myös maksavat siitä eri hinnan kuin kirjanpidosta. 

On sinun ja muiden taloushallinnon ammattilaisten vastuulla, ettei yrittäjille edes tarjota sitä samaan hintaan kuin tositteiden kirjaamista. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12