Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12


Taloushallinto on nykyään pelikenttänä liian laaja yhden ihmisen osattavaksi. Voit osata vähän kaikkea, tai osata hyvin jotakin. Mitä vaativampia asiakkaita ja tehtäviä sinulla on ja mitä kovemmin sinä haluat kehittyä korvaamattomaksi, sitä tärkeämpää on osata jotakin paremmin kuin muut. Valitse, missä sinä haluat olla paras ja ala tekemään töitä sen eteen.

Taloushallinnon ammattilaisena erikoistumista voi tänä päivänä ajatella ainakin kolmesta eri näkökulmasta. Kulmia voi olla muitakin, mutta nämä kolme ovat mielestäni tärkeimmät erikoistumisen osa-alueet:
-          Toimialat
-          Asiaosaaminen
-          Taloushallinnon prosessit ja ohjelmistot

Sinun ei tarvitse keskittyä näistä yhteen. Voit valita itsellesi sopivan ja sinua kiinnostavan erikoisosaamisen vaikka jokaisen osa-alueen alta. Tärkeää on, että keskityt johonkin, etkä yritä olla hyvä kaikessa. Kirjoitin aiemmassa kirjoituksessa proaktiivisuudesta. Jotta pääset harjoittamaan ja hyödyntämään omaa erikoisosaamistasi, niin nyt on oikea hetki olla proaktiivinen ja miettiä asioita, joilla voit auttaa asiakkaitasi myöhemmin. Sinun erikoisosaamisen tulee olla sellaista, jonka vuoksi sinä olet korvaamaton sekä asiakkaillesi, että työnantajallesi.

Toimialat

Tarkastele oman asiakaslistasi yrityksiä. Tutki teidän tilitoimiston asiakkaita. Mistä toimialasta sinä olet kiinnostunut? Onko sinun listallasi jo nyt paljon jonkun toimialan yrityksiä, joiden toimintaan olet päässyt tutustumaan? Ei ole tärkeää, tunnetko toimialan. Tärkeää on, että toimiala on myös viiden vuoden päästä voimissaan ja alalla riittää maksukykyisiä pk-yrittäjiä.
Valitse toimiala ja tutustu siihen:
-          Lue viimeisiä uutisia toimialaan liittyen
-          Katso, mitkä asiat ovat alalla juuri nyt trendejä
-          Mitä viime viikkoina, kuukausina tai vuosina on tapahtunut
-          Tutki viime aikojen alaan liittyvät lakimuutokset
-          Ketkä ovat alan menestyjiä, ketkä kasvavat ja kuka hallitsee teidän alueella

Etsi omalta asiakaslistaltasi tämän toimialan yritykset ja kysy joltakin yrittäjältä, voitko tulla käymään heidän toimipaikalla tai työmaalla, sekä voiko joku esitellä sinulle heidän toimintaansa. Kuten kirjoitin aiemmin, yrittäjät ovat yleensä ylpeitä omasta yrityksestään ja esittelevät sitä mielellään. Mene, kysele tyhmiä ja opi kaikki mitä voit.

Ilmoita esimiehellesi, että aiot ottaa tuon toimialan haltuusi ja haluat kaikki siihen liittyvä uudet asiakkuudet itsellesi. Ehdota, että laitat työnantajan piikkiin kestotilauksen alan tärkeimmästä ammattilehdestä.

Lupaan, että työnantajasi arvostaa sinun oma-aloitteisuutta. Samoin lupaan, että asiakkaasi arvostavat sitä. Tee myös alan asiakkaille selväksi, että sinä keskityt juuri heidän toimialaan. Kirjoitan myöhemmin kirjanpitäjän henkilökohtaisista referensseistä, mutta monella toimialalla yrittäjät tuntevat hyvin toisensa ja huhut taitavista kirjanpitäjistä leviävät helposti.

Asiaosaaminen

Kun neuvotaan asiakasta hänen liiketoimintaansa liittyvissä päätöksissä talouden näkökulmasta, kutsutaan tätä taloushallinnon konsultoinniksi. Konsultoinnin tulee olla huomattavasti perinteistä kirjanpitoa kalliimpaa palvelua. Palvelun kalliimpi hinta on helpompi perustella asiakkaalle, kun konsultoinnilla voidaan auttaa asiakasta tekemään taloudellisesti hyviä päätöksiä. Jotta hyviä päätöksiä voi tehdä, tulee konsultoijan tietää, mitä on tekemässä!

Yrityksillä tulee elinkaarensa aikana muutamia isoja käännekohtia, joissa tarvitaan asiaan perehtynyttä ammattilaista avuksi. Tällaisia ovat esimerkiksi sukupolvenvaihdokset ja liiketoimintakaupat. Sukupolvenvaihdoksiin erikoistuneen asiantuntijan omassa asiakaskunnassa näitä tuskin tulee jatkuvasti eteen. Vaikka teillä olisi isompikin tilitoimisto, sukupolvenvaihdoksia ei välttämättä ole asiakaskunnassa koko aikaa tekeillä. Silti, kuten aiemmin totesin, huhut taitavista kirjanpitäjistä liikkuvat nopeasti. Jos kilpailevan tilitoimiston asiakkaalla on tarvetta palvelulle ja omasta toimistosta ei apua ole saatavilla, voi joku hyvää palvelua saanut yrittäjä vinkata sinut avuksi.

Oppiakseen auttamaan, pitää ensin pyytää apua. Mene mukaan kokeneempien asiakaskohtaamisiin. Pyydä apua ja kysele. Opiskele.  Kun teet ensimmäisiä haastavampia konsultointeja, pyydä joku avuksi. Jossakin vaiheessa sinä saat auttaa muita.

Oman asiaosaamisen ei tarvitse kuitenkaan olla yksittäisten arvonmääritysten tai liiketoimintakauppojen tekemistä. Monet yrittäjät tarvitsevat (vaikka eivät aina sitä pyydäkään) jatkuvaa apua yrityksensä talouden kanssa. Löytäisitkö sinä perinteisen kirjanpidon ja sen raportoinnin ulkopuolelta yksittäisiä toimia, joilla sinä voisit tuottaa arvoa asiakkaillesi, vaikka kuukausittain tai kvartaaleittain? Voisiko joku maksaa siitä?

Taloushallinnon prosessit ja ohjelmistot

Taloushallinnon digitalisaatiossa eletään isointa murroksen hetkeä. On kehitetty erittäin tehokkaita ja toimivia tapoja tehdä kirjanpitoa ja tuottaa asiakkaalle takaisin hyvin pureskeltua  tietoa yrityksen taloudellisesta tilasta. Samaan aikaan, monen yrityksen kirjanpidon menetelmät ja raportointi ovat vielä hyvin alkeellisella tasolla. Kontrasti on suuri.

Nyt jos koskaan tarvitaan tilitoimistoissa ja yritysten talousosastoilla aktiivista otetta taloushallinnon prosessien kehittämiseen. Pienillä yksittäisillä toimilla ja ohjelmistojen tehokkaammalla hyödyntämisellä voidaan samaan aikaan:
-          Säästää asiakkaan aikaa ja rahaa
-          Antaa asiakkaalle enemmän ja parempaa informaatiota
-          Saada tilitoimistolle enemmän ansaintaa
-          Sitouttaa asiakkaat tiiviimmin tilitoimistoon

Voisitko sinä olla teidän toimistossa se, joka ottaa prosessien kehittämisen vastuulleen? Voisitko sinä kehittää teidän nykyisten prosessien ja ohjelmistojen ympärille muutaman tehokkaimmaksi todetun toimintamallin ja alkaa viemään niitä muille kirjanpitäjille ja asiakkaille. Mitä luulet, miten työnantajasi ja asiakkaasi reagoisivat, jos alkaisit oma-aloitteisesti pyrkimään parempaan palveluun ja parempaan ansaintaan?

-Matti Iivarinen

Tilaa kaikki vinkit suoraan sähköpostiisi ylälaidan "Tilaa"-painikeesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12