Ole proaktiivinen – Henkilökohtainen kasvu 4/12


Mikä on kirjanpitäjän tärkein tehtävä?

-          Yrittäjän tuki
-          Laskuttaja
-          Raportoija
-          Viranomainen
-          Joku muu?

Vastaus riippuu varmasti paljon vastaajan roolista. Sinä näet tehtäväsi eri tavalla kuin asiakkaasi tai työantajasi. Kirjanpitäjällä on monta tärkeää tehtävää, mutta viranomainen ei ole yksi niistä! Moni yrittäjä kuitenkin näkee kirjanpitäjän viranomaiseen rinnastettavana tahona, jolle on pakko ulkoistaa lakisääteisiä ilmoitusvelvollisuuksia, joita ei itse ehdi tai osaa tehdä.  

Viranomaistesti: Jos yritysten kaikki erilliset alv-ilmoitukset, tilinpäätökset ja muut lakisääteiset ilmoitusvelvollisuudet poistuisivat, montako asiakasta sinulta lähtisi? Voisiko olettaa, että he pitävät sinua pakollisena viranomaisena, eivätkä koe saavansa sinulta todellista hyötyä liiketoiminnalleen?

Mitä jos muutaman vuoden päästä nuo lakisääteiset ilmoitukset vaativat enää murto-osan nykyisestä vaivasta ja senkin yrittäjä voisi tehdä helposti itse ilman taloushallinnon osaamista, mikä sinun arvosi silloin olisi?

Teknologia kehittyy nopeammin kuin koskaan. Valtio edistää taloushallinnon digitalisaatiota ja alan kehittymistä. Kansallinen tulorekisteri ja verkkolaskulaki ovat hyviä esimerkkejä ja ensimmäisiä askelia. Alan ohjelmistokehitys tulee ajamaan kirjanpidon yllä mainitsemaani tilanteeseen, joten nyt on oikea hetki alkaa olemaan arvokas asiakkaille, mikäli koet siinä olevan puutteita.

Anna asiakkaille maistiaisia osaamisestasi – Aloita pienestä

Puhuin aiemmassa kirjoituksessani asiakkaisiin tutustumisesta ja oman osaamisen mainostamisesta. Kun olet tutustunut asiakkaisiisi paremmin, otta tavoitteeksi, että kontaktoit joka viikko yhden asiakkaasi ja kerrot hänelle jotakin huomionarvoista hänen taloudestaan. Jotakin, mikä ei kuulu teidän kuukausittaiseen raportointiin. Aihe voi olla jokin helppo, mutta tutustu siihen niin, että osaat kertoa, miksi se on huomionarvoista.



Jatka tätä viikoittain. Varaa kalenteristasi aikaa sille, että poimit aina yhden asiakkaasi taloudesta kiinnostavan tai poikkeuksellisen asian ja kerrot asiakkaalle, mitä mieltä olet siitä. Mikäli sinun on vaikea päästä alkuun, keskustelut toimistosi asiantuntijan kanssa varmasti auttavat.

Tunnusluvut

Opettele uusi tunnusluku. Ei niin, että tiedät ainoastaan kaavan sen takana, vaan että ymmärrät:
-          Mitä se oikeasti tarkoittaa
-          Mitä se kertoo yrityksen taloudesta
-          Miten toimiala vaikuttaa siihen
-          Mitkä muut asiat siihen vaikuttavat

Laske tunnuslukua muutamalta asiakkaaltasi. Vertaile tunnuslukua asiakkaiden toimialan lukuihin ja etsi, löytyykö jotakin huomionarvoista? Mikäli löytyy, käy läpi kirjanpitoa tunnusluvun takana ja etsi, mistä se johtuu.

Laske tunnusluku viideltä asiakkaaltasi ja ilmoita ne asiakkaille omien kommenttiesi kanssa. Kerro, mitkä asiat vaikuttavat asiakkaan tunnuslukuun ja miten se vertautuu toimialaan. Raportoi seuraavassa kuussa tunnusluku taas taustoineen seuraaville viidelle asiakkaalle. Tämä harjoitus kannattaa aloittaa asiakaskunnan pienimmästä päästä ja edetä suurempia kohti. Saat kokemusta ja kun raportoit isoimmille asiakkaille muutaman kuukauden päästä, on homma jo huomattavasti tutumpaa sinulle ja pystyt ehkä kertomaan jo enemmän.

Ota auttamisesta tapa

Kun olet harjoitellut yhden tunnusluvun, laskenut sitä asiakkailtasi ja ottanut sen raportoinnin asiakkaille kalenteriisi, opettele seuraavassa kuussa uusi tunnusluku. Valitse joku vähän haastavampi ja toista edelliset kohdat. Opettele taustat tunnusluvun takana, laske sitä asiakkailtasi ja tutki, mistä erot johtuvat. Ala raportoinnin yhteydessä aina kuukausittain kertomaan viidelle asiakkaallesi tunnuslukua taustoineen. Ja seuraava kuukausi taas sama juttu ja uusi tunnusluku, ymmärrät kuvion.

Muutama huomio!

Tiedän, että tämä vie aikaa, josta ei voi vielä laskuttaa. Rakennat nyt asiakassuhteita, joista on mahdollista laskuttaa tulevaisuudessa entistä enemmän. Tunnuslukujen laskemisesta tai ylimääräisestä ilmaisesta raportoinnista ei kannata ottaa jatkuvaa tapaa, vaan annat yksittäisiä ilmaisia maistiaisia sinun osaamisesta ja ammattitaidostasi asiakkaillesi. Kerrot asioita, joita asiakkaasi ei ole tiennyt ja joita kukaan ei ole koskaan kertonut hänelle. Tavoitteena on, että asiakkaasi kokee herättäviä elämyksiä raporttejasi lukiessa. Opit samalla itse koko ajan lisää asiakkaistasi, kehität omaa ammattitaitoasi ja saatat löytää asiakkaidesi taloudesta asioita, jotka oikeasti vaativat toimia ja sinun kaltaisen asiantuntijan apua.

Kun asiakkaasi seuraavan kerran tarvitsee apua, hän pyytää sitä sinulta entistä herkemmin. Silloin siitä laskutetaan. Kirjoitan myöhemmin, miten se tehdään. 

Jos tekstin alun viranomaistesti toi sinulle huonon tuloksen, ota tämä blogi seurantaan ylälaidan TILAA-painikkeesta. Saat jokaisen uuden vinkin suoraan sähköpostiisi. 

-Matti Iivarinen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12