Pyydä apua - Henkilökohtainen kasvu 1/12


Jokainen oman lajinsa ammattiurheilija on tehnyt tuhansia tunteja töitä, jotta on päässyt omalle tasolleen. Suurin osa harjoituksesta on päivästä toiseen samojen juttujen tekemistä, mutta itse kehitys tulee siitä, että tehdään välillä harjoituksia vähän kovempaa tai eri tavalla kuin ennen.

Kun kestävyysjuoksija vetää elimistönsä äärirajoille, alkaa keho paikkaamaan tilannetta vahvistamalla keuhkoja ja verenkiertoa. Kun painonnostaja kuormittaa ja hajottaa lihaksiaan isoilla ponnistuksilla, korjaa elimistö lihakset taas vähän vahvemmiksi, jotta ne kestäisivät jatkossa kovempaa rääkkäystä.

Samoin toimii myös ihmisen aivot. Kokeilepa tehdä joku liian pelottavalta tai haastavalta tuntuva juttu muutaman kerran. Ei tunnu enää niin pelottavalta. Tee se tuhat kertaa ja osaat sen niin hyvin, että voit opettaa toisille. Huipulle tähtäävän ammattiurheilijan ja ammattikirjanpitäjän välillä ei ole muuta eroa, kuin harjoitettavat kehon osat.

Lähes jokaisella ammattiurheilijalla on kuitenkin valmentaja. Jos sinulla ei valmentajaa ole, hommaa sellainen!

Kuka on teidän talon kovin asiantuntija?

Kuka teidän toimistossa hoitaa kaikkein isoimmat asiakkaat? Kuka hoitaa vaativimmat konsultoinnit? Keneltä muut kysyvät apua vaikeimmissa kysymyksissä?
Jos se et ole sinä, löytyy talostanne todennäköisesti joku, jolta voit oppia paljon.

-         Kysy, voitko tulla mukaan kuuntelemaan, kun hän puhuu asiakkaidensa kanssa.
-          Kysy, voitko olla apuna jonkun isomman liiketoiminnan muutoksen tekemisessä.
-          Kysy, voiko hän säännöllisesti käydä sinun kanssasi läpi asiakkaidesi tilannetta ja sinua askarruttavia kysymyksiä.

Jos et löydä tätä omalta työpaikaltasi, apua löytyy varmasti ulkopuolelta. Tällaista voi etsiä esimerkiksi oman paikkakunnan muista toimistoista, tilintarkastajista, sosiaalisesti mediasta yms. Jos sidosryhmistänne ei löydy kovaa asiantuntijaa, joka haluaa auttaa muita, voi olla että olet väärässä paikassa.

Jos sinä olet se talon kovin asiantuntija, pyydä muita mukaan asiakastapaamisiin. Auta ja anna vinkkejä ilman erillistä pyytämistä. Jos tilitoimiston tulos ja liikevaihto ovat vastuullasi, on tuo parasta mitä tänä päivänä voit tulevaisuuden lukujen eteen tehdä. Tiedon panttaaminen ei auta ketään.   

Tekniikan hyödyntäminen

Kuka on teidän yrityksen innokkain ihminen uuden tekniikan hyödyntämisen saralla? Kenen asiakkaat käyttävät sähköisiä palveluita?

-          Pyydä häntä opettamaan, miten eri ratkaisut auttavat asiakasta ja kirjanpitäjää.
-          Kysy, millaisille asiakkaille mikäkin toimii.
-          Kerro, miten sinä hoidat omien asiakkaiden kirjanpidon rutiineja ja pyydä häntä kertomaan, miten hän ne hoitaisi.

Jos teet töitä yksin tai toimistosi tekee töitä perinteisesti, apua löytyy taloushallinnon ohjelmistoja toimittavista yrityksistä.  

Haasta tilintarkastajia

Jos sinulla on rehellisiä, palautetta antavia ja asiantuntevia tilintarkastajia, olet onnellisessa asemassa. Ole nöyrä, pyydä palautetta ja kysy aina mielipiteitä. Kaikkeen he eivät voi ottaa kantaa, mutta voit saada ihan uusi ajatuksia.

-Matti Iivarinen

Tilaa kaikki vinkit sähköpostiisi ylälaidan "Tilaa"-painikeesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12