Referenssit - Henkilökohtainen kasvu 6/12


Yritykset valitsevat hyvän tilitoimiston ja jättävät huonon kirjanpitäjän.

Vuonna 2017 tehtiin kysely suomalaisille pienyrityksille. Reilut 400 yrittäjää vastasi, mitkä asiat ovat tärkeimpiä tilitoimiston valinnassa. Ylivoimainen ykkönen oli Henkilökohtainen kirjanpitäjä. Sen perässä tulivat palveluiden hinnoittelu, monipuolisuus ja käytetyt ohjelmat. Samassa kyselyssä yli 20% yrittäjistä kertoi olevansa valmiita vaihtamaan tilitoimistoa kyselyn hetkellä.

 Kyselystä on aikaa pari vuotta ja ala elää kovaa vauhtia. Luulen silti, ettei henkilökohtaisen kirjanpitäjän paikka yrittäjien tärkeimpänä valintakriteerinä ole horjunut. Tämän kyselyn tulos ja yleinen katsaus tilitoimistojen mainontaan herättää minussa kaksi kysymystä:

-          Miksi mainostetaan tilitoimiston palvelua samoissa paikoissa ja samoilla lauseilla kuin kaikki kilpailijatkin?
-          Miksi ei mainosteta kirjanpitäjää, joka on kaikkine kykyineen ja ominaisuuksineen täysin uniikki?

Kerää positiivista palautetta

Sivusin ja aiemmassa kirjoituksessani sitä, miten hyvin huhut hyvistä kirjanpitäjistä leviävät yrittäjien keskuudessa. Hyvällä tekemisellä voi toki edistää kertomuksia omasta osaamisesta, mutta se vaatii aikaa ja myös vähän tuuria. Todennäköisyyttä huhujen leviämiselle voi parantaa moninkertaisesti muutamilla pienillä teoilla.

Kirjanpitäjän työssä ei välttämättä kuule kehuja ihan jokainen päivä. Voisi jopa ajatella, että kun ei tule palautetta, menee kaikki hyvin. Mikäli palautetta ei tule, sitä täytyy pyytää.

Ota tavaksi pyytää asiakkailtasi kirjallista palautetta sinun palvelustasi. Mikäli et löydä asiakkaistasi halukkaita palautteen antajia, kannattaa viettää hetki peilin edessä ja miettiä, miksi asia on näin. Tyytyväiset asiakkaat antavat mielellään palautetta henkilökohtaisesta palvelusta. Tyytymättömälle se voi olla paljon vaikeampaa.  

Jos onnistut neuvonnassa tai tiedät auttaneesi asiakastasi, pyydä häntä antamaan kirjallinen palaute. Pyydä myös lupa käyttää palautetta sinun palvelun markkinoinnissa hänen nimensä kanssa. Kaikki eivät suostu, mutta jos olet hoitanut hommasi hyvin, joku suostuu. Kirjallisten palautteiden lisäksi, pyydä parilta uskolliselta asiakkaaltasi, voiko sinun mahdolliset tulevat asiakkaasi soittaa heille ja kysyä sinun palvelustasi. Edelleen, jos olet hoitanut asiasi hyvin, joku suostuu.

Miten hyödynnät referenssisi

Tilitoimisto voi luvata markkinoinnissaan mitä vaan. Samoilla adjektiiveilla ja palveluilla paukutellaan Googleen näkyvyyttä ja paikallislehteen palstatilaa. Kuka maksaa eniten, näkyy parhaiten. Tilitoimiston palveluita etsivän yrityksen on näiden joukosta erittäin vaikea löytää itselleen sopiva. Miten sitten erottua?

1.       Juttele esimiehesi kanssa ja siitä, voisitteko markkinoida sinun ja kollegoidesi erikoisosaamista tilitoimiston palveluiden sijaan. Myytte sinua henkilökohtaisena kirjanpitäjänä valitulle kohderyhmälle. Sinulla on palautetta ja suosittelijoita tukemassa palvelusi laatua ja osaamista, sekä sovittuja asiakkaita, joille kiinnostuneet yrittäjät voivat soittaa. Löytäkää oikea kulma ja kokeilkaa. Tällä erotutaan, lupaan sen!

2.       Brändää itsesi. Sosiaalisen median kanavat ovat loistava paikka markkinoida itseäsi. Kummat näkyvät julkisuudessa, kiinteistönvälittäjät vai heidän palveluita tarjoavat firmat? Kiinteistönvälitys on samalla tavalla palveluala, jossa ostetaan palvelua ihmiseltä ja luotetaan osaajaan, oli yritys hänen takanaan mikä tahansa.

3.       Tee suosittelukampanja asiakkaillesi. Lupaa vaikkapa yhden kuukauden ilmaiset kirjanpidot jokaisesta tuodusta asiakkaasta. Jos he ovat tyytyväisiä, he puhuvat mielellään sinusta hyvää.  

 -Matti Iivarinen

Tilaa kaikki vinkit suoraan sähköpostiisi ylälaidan "Tilaa"-painikeesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12