Sähköinen taloushallinto pilaa henkilökohtaisen palvelun?


Sähköinen taloushallinto pelkän paperittomuuden vuoksi ei ole automaattinen hyve, jota täytyy tavoitella. Sähköinen taloushallinto mahdollistaa toimintatapojen muuttamisen tehokkaammiksi ja antaa taloushalinnosta paljon enemmän reaaliaikaista informaatiota liiketoiminnan tueksi. Se antaa kirjanpitäjälle mahdollisuuden siirtää omaa panostasi lähemmäs asiakkaan liiketoimintaa ja paremmin laskutettaviin töihin. Sitä täytyy tavoitella.

Olen kuullut lukemattomia kertoja, että taloushallinnon sähköistyminen pilaa henkilökohtaisen palvelun ja vie asiakkaat kauas kirjanpitäjästä. Se ei ole totta! Sähköinen taloushallinto tuo asiakkaan lähemmäs kirjanpitäjää. Se antaa kirjanpitäjälle mahdollisuuden päästä entistä syvemmälle asiakkaan liiketoimintaan, kun aikaa vievät rutiinityöt vähenevät ja päästään oikeasti auttamaan asiakasta.

Yrittäjän tuomilla ryppyisillä papereilla olevien sanojen ja numeroiden lukeminen, sekä niiden uudelleen kirjaaminen tietokoneohjelmaan ei ole henkilökohtaista palvelua. Noista papereista tietokoneohjelman laskemien arvonlisäverojen ilmoittaminen verottajalle ja edelleen yrittäjälle 1,5 kuukautta jälkikäteen ei myöskään ole sitä. Ei edes se, että kerrot nyt marraskuussa, miten asiakkaalla meni syyskuussa.

Henkilökohtaista ja asiakkaan odotukset ylittävää palvelua on se, kun olet asiakkaan kanssa jatkuvasti yhteydessä saman ohjelmiston kautta. Myös se, että pystyt kertomaan hänelle tänään, miten hänen yrityksellä menee juuri tänään.  Mitä jos voisit kertoa hänelle, ettei hänen tarvitse enää koskaan kerätä niitä papereita ja kuitteja mappiin, eikä oikeastaan koskaan tarvitsisi edes nähdä paperilaskuja. Olisiko se henkilökohtaista palvelua?

Ja kyllä, yrittäjät rypistelevät laskuja tahallaan. Tuo vaihe kuuluu samaan prosessiin, jossa he dippaavat sormiaan moottoriöljyastiassa ja lajittelevat kaikki kirjanpitäjälle menevät paperit samoilla sormilla täysin epäloogiseen järjestykseen. 😊

-Matti Iivarinen

Seuraavassa kirjoituksessa "9 kysymystä, jotka sinun kannattaa kysyä itseltäsi, kun alat myymään sähköisiä taloushallinnon palveluita."



Kommentit

  1. Nimenomaan se tehokkuus on parhain etu. Aikaa jää muuhun ja tulee itseasiassa tehtyä huolellisemmin kaikki kirjanpitoon liittyvä. Omaa yritystä olen pyörittänyt vain pari vuotta mutta entisessä työpaikassa tuli tutuiksi molemmat tavat tehdä.

    VastaaPoista
  2. Mielestäni sähköiseen taloushallintoon siirtyminen tänä päivänä on hyvä juttu monestakin kulmasta tarkastellen.
    Olen itse tehnyt kirjanpitoa muutamassa yrityksessä ja siihen suureen paperi määrään kuuluvaa arkistointia. Kun sitten työpaikka, jossa työskentelin, siirtyi sähköiseen taloushallintoon, on paperi määrä pienentynyt reilusti puolella, mikä on tätä päivää.
    Huomioni on kiinnittynyt myös työpäiväni kulkuun, kun työni jatkossa sujuu vain muutamalla klikkauksella. Työstäni on tullut tehokkaampaa ja aikaa jää enemmän asiakkaille.
    Myös toimisto, joka ennen täyttyi pahvilaatikoista sisältäen kasoittain tärkeitä asiakirjoja, on tilavampi, sillä paperit ovat tallessa taloushallintojärjestelmässä sähköisesti. Taloushallinnon ihmisten ei enää tarvitse etsiä päiviä yhtä ja tiettyä paperia miljoonien paperien joukoista, sillä ne ovat nopeammin ja helpommin löydettävissä sähköisestä järjestelmästä.
    Koen kuitenkin sähköiseen taloushallintoon siirtymisen aiheuttaneen paljon pään vaivaa ihmisille, jotka ovat useita kymmeniä vuosia toimineet paperiversioiden kanssa. Vanhemman sukupolven ihmisten voi olla vaikea ottaa vastaan muutosta ja opetella sähköisen järjestelmän käyttöä. Mielestäni sähköiseen taloushallintoon siirtyminen vaatii koulutuksen, jotta järjestelmä tulee nopeammin tutuksi ja ihmiset kuulisivat kokemuksia sähköistymisen hyödyistä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12