Uusi kirjanpitäjä!


Kirjanpitäjän rooli ja vaatimukset työssä onnistumiselle muuttuvat. Ehkä uusia työnkuvia ja titteleitä ilmaantuu lisää, mutta alan kilpailussa pärjääminen edellyttää, että pystyy muuttamaan itseään tittelin takana. Digitalisaatio ei vie kirjanpitäjän töitä, mutta muuttaa niitä. Muutos ei tule automaattisesti, eivätkä asiakkaat osaa tulla uusia palveluita tilitoimistolta pyytämään. Tilitoimistojen ja ennen kaikkea kirjanpitäjien tulee pystyä tekemään omasta osaamisestaan ja ammattitaidostaan tuotteita, joita asiakkaat tarvitsevat.

Tulevaisuuden kirjanpitäjältä odotetaan ihmissuhdetaitoja, myyntihenkisyyttä ja monia muita ominaisuuksia, jotka eivät istu nykyiseen stereotypiaan. Ala ja siinä työskentelevien ihmisten osaaminen tuovat rooleja ja mahdollisuuksia, joita juuri nyt et ehkä osaa kuvitellakaan. 

Tiedän, ettei muutos sovi kaikille perinteistä kirjanpitoa tekeville. Eletään vaiheessa, jossa jokaisen kirjanpitäjän olisi hyvä miettiä, mitä itse odotat työltäsi ja mistä asiakkaat maksavat sinulle nyt. Maksavatko he siitä, että teet viranomaisille ilmoitukset, tilinpäätöksen ja muodostat raportit kuukausittaisista tapahtumista. Vai ehkä siitä, että olet ammattilainen heidän talousasioissaan. 

Jos vastaus on jälkimmäinen, olet oikeilla jäljillä. Jos taas ensimmäinen, sinulla on nyt loistava mahdollisuus tehdä vaikutus asiakkaisiisi ja kasvaa jälkimmäiseen rooliin. Mikäli sinusta tuntuu, ettet ole valmis tuohon muutokseen, voi ala olla tulevaisuudessa sinulle väärä.

-Matti Iivarinen

Seuraavassa kirjoituksessa asiaa tavoitteiden asetannasta kirjanpitäjän työssä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12