Kyseenalaista - Henkilökohtainen kasvu 7/12


Jotta pystyy kehittymään, täytyy muuttua. Muutos edellyttää nykyisen tekemisen kyseenalaistamista. Jatkuva kehitys edellyttää, että tekemisen tervehenkinen kyseenalaistaminen on myös jatkuva prosessi.

Olen jakanut kyseenalaistamisen tilitoimistossa kolmeen eri osaan:
-          Tilitoimiston myynti
-          Asiakashoidon prosessit
-          Oma työskentely

Tilitoimiston myynti

Miksi joku uutta tilitoimistoa etsivä yrittäjä löytäisi ja valitsisi juuri teidän toimistonne hoitamaan omaa talouttaan? Miten teidän toimistonne erottuu kilpailijoista? Mitä sellaista teillä on, mitä yrittäjä ei muualta löydä?

Rehellisesti, monen yrittäjän on äärimmäisen vaikea nähdä mitään eroja tilitoimistojen palveluissa. Mainoksissa käytettävät adjektiivit ovat samoja, palvelut ovat samoja, vaikka henkilökunta, heidän persoonansa sekä osaaminen ovat aivan erilaisia? Tuosta massasta on helppo erottua, kun keksitte teidän oman juttunne.

Keskustele työkavereidesi sekä esimiehesi kanssa, mikä teidät erottaa kilpailijoista. Miettikää, millainen toimisto te oikeasti olette. Kysykää muutamalta ulkopuoliselta, millainen kuva heillä on teidän toiminnastanne. Millaisia adjektiiveja he käyttäisivät teidän toimistostanne
Voitteko erottua erilaisilla ohjelmilla?  Onko teillä sellaista osaamista, mitä muulta ei löydy? Kun keksitte oman juttunne, käyttäkää sitä rohkeasti omassa viestinnässänne.

Kaikkien ei tarvitse olla vihaisia, mutta tässä on hyvä esimerkki erottumisesta.

Asiakashoidon prosessit

Tässä vaiheessa olisi hyvä olla selvillä, mitkä asiakkaat ovat kannattavia ja ketkä vievät enemmän kuin tuovat. Samoin se, kenessä on jäljellä paljon potentiaalia ja kenellä laskutus ns. tapissa. Kannattavuuden pohdintaan vinkkejä löytyy täällä.

Mieti, miten parhaiden ja kannattavimpien asiakkaidesi kirjanpidon prosessi toimii.
-          Miten usein pidätte yhteyttä ja millä välineillä?
-          Miten aineisto toimitetaan?
-          Mitä kaikkea sinä kirjaat?
-          Mitä sähköisiä työkaluja on käytössä?
-          Mitä palveluita asiakas teiltä ostaa?

Voisiko noita toimintatapoja kopioida muille asiakkaille?

Yleinen ongelma on, että kirjanpitäjät olettava yrittäjien olevan tyytyväisiä nykyiseen palveluunsa, joten niitä ei haluta tai uskalleta lähteä muuttamaan. Monessa kohtaa käytetään paljon aikaan yksinkertaisiin toimiin, jotka voisivat tapahtua automaattisesti. Yrittäjä puolestaan ei edes tiedä, että asiat voisivat tapahtua helpommin, tai mihin kaikkeen kirjanpitäjä aikaansa käyttää.  Kun joku kilpailija ehdottaa helpompaa ja aikaa säästävää ratkaisua, voi asiakas lähteä, vaikka vanhasta toimistosta olisi voinut saada saman palvelun.

Mieti, kenelle asiakkaille teet kuukausittain sellaista työtä, joka voisi tapahtua automaattisesti tai ainakin helpommin. Laske, kuinka paljon asiakas säästäisi aikaansa uudella tavalla. Kirjaa se ylös ja esittele asiakkaalle ehdotuksesi.

Tässä kohti on kuitenkin tarkennettava, että älä kerro asiakkaalle, miten paljon sinä säästäisit aikaa. Muuten joudut käymään keskustelun hinnoittelusta. 

Oma työskentely

Mihin sinun työaikasi menee?

Kuinka paljon sinun työajasta kuluu sellaiseen tekemiseen, jota ei voi laskuttaa, tai hyödytä muuten joko asiakkaita tai työnantajaa? Karsi kaikki ylimääräinen tekeminen pois. Lupaan, että viihdyt töissä paremmin ja saat paljon enemmän aikaan.

Pystyisitkö ottamaan omasta työajastasi esimerkiksi edellisen kuukauden osalta seuraavan numeerisen arvon. 1 tarkoittaa, että käytit 100% työajasta laskutettavaan työhön. 0 tarkoittaa, ettet tehnyt mitään laskutettavaa työtä. Testaa, mikä sinun numerosi on.

Ota selvää, mitä sinulta työpaikallasi odotetaan. Sen jälkeen, keskity niihin asioihin, jotka tuovat haluttuja tuloksia. Jos tavoitteesi on saada lisää laskutusta tai parantaa asiakastyytyväisyyttä, käytä työaikasi asioihin, jotka johtavat niihin.

Tilaa kaikki vinkit suoraan sähköpostiisi ylälaidan "Tilaa"-painikeesta.

Kommentit

  1. Olen myös pienyrittäjä ja olen miettinyt tilitoimiston kanssa yhteistyön aloittamista, sillä tuntuu, että menee hirveästi aikaa esimerkiksi tilinpäätöksien tekemiseen. Olen myös huomannut, että suurin osa ajasta menee nimenomaan varmasti siihen, että omat taitoni tässä ovat hyvin hatarat. Kiitos mielenkiintoisesta julkaisusta, joka antoi hyvin kuvaa myös itse tilitoimistojen sisäisestä toiminnasta ja mitä niissä kannattaa ottaa huomioon, juuri minkä takia asiakas valitsisi juuri tietyn tilitoimiston.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12