Verkostoidu - Henkilökohtainen kasvu 9/12


Kirjanpito on monesti hyvin itsenäistä ja joskus jopa yksinäistä puuhaa. Riippuu paljon tilitoimiston koosta ja toimintakulttuurista, miten paljon apua kysytään ja tarjotaan, kuinka paljon yhteistyökumppaneita oman toimiston ulkopuolella on ja miten aktiivisesti niitä etsitään.

Yhteistyötä, verkostoitumista ja kaikenlaista teamworkkia huudellaan tänä päivänä monessa yhteydessä. Oli se itselle luontevaa tai ei, niin tulevaisuuden kirjanpitäjälle on ehdottoman tärkeää ylläpitää yhteyksiä niin oman toimiston sisällä, kuin myös toimiston ulkopuolella.

Kirjanpitäjän oma erikoistuminen on tärkeää. Suosittelen lukemaan tämän. Sinun kannattaa opetella omat juttusi niin hyvin, että sana osaamisestasi kiirii ja sinun palveluitasi suositellaan. Samalla sinun kannattaa kerätä ympärillesi muiden alojen luottoihmisiä ja -yrityksiä, joiden palveluista on hyötyä sinun asiakkaillesi. Pidä kuitenkin huoli, että kumppanisi ovat luotettavia oman alansa osaajia.

Kun asiakkaasi tarvitsee tiettyä palvelua, sinulla on vinkata osaaja. Kun kumppanisi asiakas tarvitsee hyvää kirjanpitäjää, hänellä on vinkata sellainen. Kun verkostoonsa ottaa ainoastaan osaajia, saa asiakas kaikkialta loistavaa palvelua, menestyy, sitoutuu ja tuo kaikille osapuolille uutta kauppaa. Win – Win - Win.

Mihin kaikkialle kirjanpitäjän kannattaa suhteita luoda ja ylläpitää? Omaa asiakaskuntaasi tutkimalla, heidän tarpeitaan kysymällä ja kuuntelemalla voit saada uusia ideoita. Alla muutamia yleisiä esimerkkejä.

Tilintarkastajat

Tilintarkastajien tekemisen laadussa ja tarkkuudessa on paljon vaihtelua. Omasta kokemuksesta osa keskittyy yritykseen ja osa allekirjoituksiin. Keneen sinä luotat ja kenen haluaisit ehkä tarkistavan useammankin yrityksen tilinpäätöksiä? 

Jotta yrityksen taloushallinto pysyy kunnossa ja yrittäjä voi keskittyä omaan osaamiseen, tulee yrittäjän taustalla olla sekä hyvä kirjanpitäjä, että tilintarkastaja. Sinun mielipiteelläsi on todennäköisesti todella paljon väliä, kun suosittelet yrittäjälle tilintarkastajaa. Ammattitaitoinen tilintarkastaja voi myös olla sinun omalle kehityksellesi iso tekijä.  

Pankit

Kaikki asiakkaasi ovat pankin asiakkaita ja suurin osa myös velkasuhteessa johonkin rahoituslaitokseen. Jos asiakkaasi kysyy sinulta apua sijoitus-, rahoitus- tai muissa pankkiasioissa, osaatko auttaa? Tiedätkö, kenen puoleen käännät asiakkaan?

Miten sinne pankkiin sitten voisi luoda suhteita? Ota puhelin käteen ja soita pariin paikalliseen pankkiin. Sano, että soitat tilitoimistosta ja haluaisit jonkun tulevan kertomaan heidän palveluistaan pk-yrityksille, koska teillä on niitä xx kappaletta asiakkaana ja haluaisitte osata vinkata pankin palveluista heille. Jos xx ei ole ihan pieni, luultavasti tulevat. On sekä pankin, että kirjanpitäjän etu, jos kirjanpitäjä voi viedä asiakkaitaan esimerkiksi rahoituksen tarpeessa tutun ja luotettavan toimijan puheille.

Ohjelmistotalo(t)

Voin omasta puolestani sanoa, että ohjelmistotalon suuntaan aktiivinen ja neuvoa hakeva kirjanpitäjä on erittäin miellyttävä kumppani. Mikäli tarvitset apua, vinkkejä tai tukea asiakkaidesi taloushallinnon sähköistämisessä tai automaation hyödyntämisessä, kysy ohjelmiston toimittajalta. He luultavasti auttavat mieluusti. Ainakin meiltä tilitoimistot saavat oman yhteyshenkilön, jota voi hyödyntää tällaisissa asioissa. Luultavasti tilanne on sama monessa muussakin paikassa.

Uusyrityskeskukset

Uusyrityskeskukset tarjoavat ilmaista apua yrittäjyyden eri vaiheissa. Ole yhteydessä omaan uusyrityskeskukseesi ja pyydä, että joku esittelisi heidän toimintaansa ja yritysten erilaisia mahdollisuuksia teille.


Vakuutusyhtiöt

Sama juttu kuin pankkien kanssa. Jokainen asiakkaasi on jonkun vakuutusyhtiön asiakas. He joutuvat maksamaan vakuutusyhtiöille jatkuvasti rahaa, vaikka toivottavasti eivät koskaan tarvitsisi niiden palveluita.

Kysele asiakkailtasi, mitä vakuutusyhtiötä he käyttävät, mihin ovat olleet tyytyväisiä, mihin eivät ja mitä he odottavat niiltä. Onko isommilla asiakkaillasi vakuutusyhtiöissä yhteyshenkilöitä, joihin ovat erityisen tyytyväisiä. Mikäli on, soita ja sano, että olet tilitoimistosta ja haluaisit tutustua tarkemmin alueen vakuutusyhtiöiden tarjontaan pk-yrityksille. Haluat voida vinkata asiakkaillesi hyviä palveluita ja olet kuullut heistä hyvää palautetta. Haluaisivatko he esitellä, mitä kaikkea yritykset voisivat heiltä saada ja miten sinä voisit tässä auttaa.

Auta sinun kumppaneitasi menestymään ja he todennäköisesti tekevät saman sinulle.

Muut tilitoimistot ja taloushallinnon toimijat

Tämä ei välttämättä ole juuri sinun asiakkaidesi palvelun parantamisen kannalta tärkeää. Sinun oman urasi ja kehityksen kannalta kuitenkin erittäin merkittävä verkostoitumisen kohde.
Älä vajoa oman tilitoimistosi kuplaan. On hyvä tuntea muita alan toimijoita ja kilpailevien tilitoimistojen ihmisiä. On kaikkien etu, kun tieto liikkuu ja ihmiset tuntevat toisiaan. Vaikka taloushallinnon tuotokset ovat sinänsä hyvin pitkälle sääntöjen ohjaamia, on tuotosten tekemiseen ja palvelun tarjoamiseen loputon määrä erilaisia tyylejä. Osa loistavia, osa surkeita, sekä paljon siitä väliltä.

Tuo tietoa tehokkaammista ja paremmista toimintatavoista omaan tilitoimistoosi. Käy esimerkiksi Taloushallintoliiton järjestämissä tapahtumissa opiskelemassa ja verkostoitumassa.

Tärkeimpänä; Jos olet valmis kehittämään itseäsi ja tulemaan paremmaksi kirjanpitäjäksi, pidä huoli, että olet töissä sellaisessa paikassa, jossa sitä arvostetaan ja jossa sinulle annetaan mahdollisuus kehittyä. Mikäli teidän tilitoimistossanne ei ymmärretä alan tilannetta ja vaatimuksia kirjanpitäjän roolille, käytä verkostojasi ja etsi parempi paikka.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12