Kohtaa asiakas - Henkilökohtainen kasvu 10/12


Kirjanpitäjän ja yrittäjän suhde on poikkeuksellinen. Yritys on yrittäjän henkilökohtaisen talouden tukijalka, oma intohimo ja asia, jonka parissa suurin osa ajasta vietetään. Väittäisin, että lähes jokaisella yrittäjällä oma yritys on omassa arvomaailmassa TOP3:ssa, jos ei jopa korkeammalla. Yrityksestä saatavilla tuloilla nimittäin myös rahoitetaan ja mahdollistetaan muista tärkeistä asioista, kuten perheestä tai terveydestä huolehtiminen.

Ulkoistettu kirjanpitäjä ottaa valtavan vastuun toisen ihmisen elämän tärkeimmistä asioista. Samalla yrittäjä monesti luovuttaa ”pakon edessä” ison osan oman taloutensa vastuista toiselle ihmiselle. Pakon edessä silloin, kun yrittäjä kokee kirjanpitäjän tylsään viranomaiseen verrattavaksi tahoksi.

Kun sinulle on annettu näin valtava vastuu toisen ihmisen lempiasiasta maailmassa ja toinen vielä maksaa siitä, pidäthän siitä hyvää huolta. 5 vinkkiä, jotka mielessä pitämällä pääset jo pitkälle:

1.       Älä ole tylsä viranomainen.
2.       Tee asiakassuhteesta molemmille kannattava.
3.       Anna palvelua ihmiseltä ihmiselle.
4.       Auta yritystä menestymään.
5.       Muista, että yrittäjä maksaa mielellään menestyksestä.

Jotta saat karistettua tylsän viranomaisen viitan harteiltasi ja pääset tukimaan, missä voisit asiakastasi auttaa, tulee sinun tutustua asiakkaaseesi ja asiakkaan toimintaan. Kirjoitin asiasta jo aiemmin ja suosittelen lukemaan tämän.


Ihmisten kohtaaminen

Ihmisten kohtaamiset ovat tapahtumia, joissa oikeat asiat nousevat esille ja joissa oikeisiin asioihin pyritään löytämään ratkaisuja. Kohtaamisia voi hoitaa niin kasvotusten, kuin myös etätyökaluilla, mutta tärkeää on, että kohtaamisia tapahtuu. Näitä kohtaamisia kutsutaan työelämässä palavereiksi. Tylsät viranomaiset eivät vapaaehtoisesti kohtaa asiakkaita.  
 Kirjanpitäjänä palavereille on kolme tärkeää tavoitetta:
-          Palavereita pidetään säännöllisesti
-          Asiakas hyötyy niistä
-          Asiakas maksaa hyödystä

Käy läpi oma asiakaslistasi ja kalenterisi. Kuinka monen asiakkaan kanssa pidätte suunniteltuja ja säännöllisiä palavereita? Miten usein? Kuinka asiakas niistä hyötyy?

Tilinpäätöspalaverit

Taloushallintoliitto on aiemmin julkaissut hyviä artikkeleita tilinpäätöspalavereihin liittyen. En ala käymään näiden palavereiden sisältöä tarkemmin läpi, koska alla olevien linkkien takana itseäni fiksummat ovat sen tehneet. Muista kuitenkin sopia tilinpäätöspalaverit ainakin jokaisen päätoimisen yrittäjän kanssa. Valmistaudu palavereihin huolella. Puhu numeroista selkokielellä.

Talouskatsaukset

Varsinkin isompien asiakkaiden kanssa on hyvä käydä läpi yrityksen talouden tilannetta pitkin tilikautta. Tunnet itse omat asiakkaasi ja heidän tarpeensa paremmin, mutta esimerkiksi yli 2 miljoonaa euroa vaihtavien asiakkaiden kanssa tilannekatsaus kvartaaleittain voi olla kohdallaan. Sillä voidaan säästyä yllätyksiltä tilinpäätöksen hetkellä ja varautua paremmin tulevaan. Kaikkein isoimpien asiakkaiden kanssa on syytä käydä yhdessä läpi kirjanpidon tilannetta kuukausittain. Talouskatsaukset voivat olla lyhempiä ja suppeampia kuin tilinpäätöspalaverit.

Tutustua asiakkaisiisi ja opi, mistä avusta kenellekin on hyötyä. Missä kenenkin ongelmat ovat ja missä sinä voit auttaa. Opi olemaan hyödyksi. Kysy asiakkaalta, mitä hän sinulta kaipaa. Opettele puhumaan taloudesta sellaisella kielellä, jota asiakkaasi ymmärtää. Älä ole tylsä viranomainen. Kohtaa asiakas.


Tilaa kaikki vinkit suoraan sähköpostiisi ylälaidan "Tilaa"-painikeesta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 konkreettista toimea, jotka tekevät sinusta paremman kirjanpitäjän

Erikoistu - Henkilökohtainen kasvu 5/12

Ota vastuu omien asiakkaiden kannattavuudesta – Henkilökohtainen kasvu 2/12